dc.contributor.advisor |
Mikulec, Marek |
|
dc.contributor.author |
Habel, Małgorzata |
|
dc.date.accessioned |
2013-12-20T13:11:31Z |
|
dc.date.available |
2013-12-20T13:11:31Z |
|
dc.date.issued |
2013-03-03 22:59:56 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11199/2521 |
|
dc.description.abstract |
Samorządy lokalne odgrywają coraz istotniejszą rolę w świadomym kreowaniu sytuacji społeczno-gospodarczej na swoim terenie. Zmieniające się uwarunkowania zarówno na płaszczyźnie ustrojowej jak i finansowej powodują, że przed władzami samorządowymi otwierają się nie tylko nowe możliwości ale też nowe wyzwania, sprzyjające wzrostowi gospodarczemu, społecznemu, kulturalnemu. Zaspokajanie bieżących potrzeb ilościowych i jakościowych społeczności lokalnych zobowiązuje władze samorządowe do podejmowania coraz to nowych działań i wyzwań dotyczących efektywności i racjonalności gospodarki samorządowej a w szczególności gospodarki budżetowej. Samorząd lokalny, uwzględniając rozwinięte regulacje dotyczących takich sfer jak finanse, gospodarka komunalna czy elementy rachunkowości budżetowej wykorzystuje do tego wiele instrumentów i metod postępowania, służących głównie pobudzaniu przedsiębiorczości, kreatywności, innowacyjności. Ocenie skali wykorzystania posiadanych przez samorządy zasobów finansowych służą analizy. Najprostszym i najczęstszym sposobem na to jest badanie przy użyciu odpowiednich wskaźników poszczególnych kategorii finansowych budżetu zarówno po stronie dochodowej jak i po stronie wydatkowej. Jako przykład analizie poddałam sytuację finansową budżetu gminy Wierzchosławice w latach 2007-2009 na podstawie danych ze sprawozdań opisowych z wykonania budżetu. W rezultacie przeprowadzonych badań realizacja polityki budżetowej analizowanej jednostki wypadła pozytywnie. Władze gminne zarządzały posiadanymi zasobami finansowymi zgodnie z założeniami budżetowymi. Zaznaczająca się tendencja wzrostowa dochodów i wydatków budżetu gminy dowiodła, że władze samorządowe nie tylko w pełni wywiązują się ze swoich zadań ale również umacniają się w roli rzeczywistego gospodarza terenu, potrafiącego trafnie przewidzieć i ocenić finansowe scenariusze rozwoju. |
pl |
dc.description.abstract |
Local self-governments play an increasingly more significant role in a deliberate creation of socio-economic situation within their territory. The changing conditions both at the institutional and the financial level result in self-government authorities facing new opportunities opening as well as new challenges favourable for economic, social and cultural development. Meeting day-today needs, quantitative and qualitative alike, of local communities puts local authorities under an obligation of undertaking new activities and challenges with regard to effectiveness and rationality of self-government economy, particularly the budgeting economy. Self-governments, taking into consideration developed regulations concerning realms such as finances, municipal services or elements of budget accountancy, apply for this purpose an array of procedural instruments and methods mainly aimed at stimulation of entrepreneurship, creativity and innovation. For an assessment of exploitation extent of financial resources by self-governments analyses are applied. The simplest and most frequent way to do this is an examination with the use of relevant indicators of particular financial categories of a budget both on the income and expenditure side. As an example, I have conducted an analysis of the financial situation of Wierzchosławice rural municipality budget in the years 2007-2009 based on the data contained in the descriptive budget implementation reports. As a result of the carried out research, the budget policy execution of the analysed unit has been positively assessed. Municipality authorities managed the available resources in compliance with the budget plan. A more and more visibly rising tendency of income and expenditure of the municipality’s budget was evidence that self-government authorities perform their tasks to a full extent as well as develop their role as an actual steward and manager of the territory who is able to correctly foresee and evaluate financial scenarios of development. |
pl |
dc.language.iso |
pl |
pl |
dc.rights |
licencja niewyłączna |
|
dc.subject |
samorząd lokalny |
pl |
dc.subject |
budżet |
pl |
dc.subject |
gospodarka |
pl |
dc.subject |
analiza |
pl |
dc.subject |
rozwój |
pl |
dc.subject |
sytuacja finansowa |
pl |
dc.subject |
Wierzchosławice |
pl |
dc.subject |
local self-governments |
pl |
dc.subject |
budget |
pl |
dc.subject |
economy |
pl |
dc.subject |
analysis |
pl |
dc.subject |
development |
pl |
dc.subject |
financial situation |
pl |
dc.title |
Budżet gminy Wierzchosławice w latach 2007-2009 |
pl |
dc.title.alternative |
Budget of the community Wierzchosławice in the years 2007-2009 |
pl |
dc.type |
masterThesis |
pl |
dc.date.updated |
2013-12-20T10:19:42Z |
|