Abstract:
Celem niniejszej pracy jest analiza wyborów samorządowych w powiecie
nowosądeckim w 2006 roku oraz w 2010 pod kątem reelekcji burmistrzów oraz wójtów.
Za główną tezę uznano, iż reelekcja w wyborach samorządowych jest zjawiskiem
częstym. Praca jest próbą udowodnienia, iż w badanym powiecie przy władzy są ci sami
ludzie oraz zdiagnozowania czynników wpływających na fenomen reelekcji
burmistrzów oraz wójtów. Analiza opisywanej problematyki doczekała się wielu opracowań. Podstawowe
źródło niniejszej pracy stanowią dane Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące
wyborów samorządowych w powiecie nowosądeckim w latach 2006 oraz 2010.
Kluczowym źródłem dla opracowania I rozdziału jest ustawa z dnia 20 czerwca 2002
roku o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta. Ustawa ta
wzmacnia kompetencje przedstawicieli władzy lokalnej. Jeśli chodzi o analizę reelekcji
pod kątem teoretycznym głównie bazowano na opracowaniu W. Cwaliny
i A. Falkowskiego „Marketing polityczny perspektywa psychologiczna”. Książka ta
świetnie ilustruje znaczenie, rozwój oraz możliwości wpływu marketingu politycznego
na wyborcę. Opisuje także szereg zjawisk psychologicznych działających na wyborcę,
które sprzyjają reelekcji.