This paper sets out to study recent developments in the relatively new area in management theory
- Age Management. First the general labor and financial market conditions are specified which
have led to the growing need of an age-oriented strategy for employment in the company. Next
the concept of Age Management is defined, both from the macro, enterprise-level and individual
perspectives. The next section studies the benefits derived from implementing Age Management
for the company and its employees, followed by a section on specific Age Management tools and
measures. The penultimate section explores the prerequisites for successful implementation. This
paper finds that Age Management as a concept is gaining ground, predominantly in managing
and retaining near-retirement-age workers. Concluding, we find that there is a significant need
for more comprehensive Age Management and effective Age Management measures to maintain
firms’ and economies’ competitiveness in the face of demographic decline.
Artykuł przedstawia nowy trend w teoriach zarządzania - zarządzanie wiekiem. Celem artykułu
jest zdefiniowanie pojęcia zarządzania wiekiem oraz przedstawienie go w perspektywie
makroekonomicznej, w perspektywie jednostki oraz w perspektywie firmy. Artykuł wymienia
zalety wdrożenia strategii zarządzania wiekiem zarówno dla firm, jak i dla poszczególnych
pracowników oraz przybliża narzędzia i sposoby mierzenia efektywności implementacji strategii.
Zdaniem autorów, zarządzanie wiekiem jest sposobem na zwiększenie konkurencyjności
przedsiębiorstw, jak i całych gospodarek w obliczu kryzysu demograficznego.