Abstract:
Marketing społecznie zaangażowany jest kategorią złożoną, ponieważ w skład jego działań wchodzi wiele elementów. Celem pracy jest określenie podejścia konsumentów do firm stosujących marketing społecznie zaangażowany oraz zbadanie ich zachowania względem produktów wspomagających konkretny cel. Osiągnięto to poprzez badania własne, w których postawiono trzy hipotezy: konsumenci podchodzą sceptycznie do firm stosujących strategię marketingu społecznie zaangażowanego, konsumenci chętniej kupują produkty firm stosujących marketing społecznie zaangażowany, konsumenci nie zwracają uwagi na społeczne zaangażowanie przedsiębiorstw. Wyniki badań zostały sporządzone w oparciu o ankietę. Praca składa się z dwóch części: teoretycznej oraz empirycznej. W teoretycznej części pracy dokonano przeglądu zagadnień związanych z CRM jako narzędziem strategicznym przedsiębiorstwa. Dokonano również charakterystyki marketingu społecznie zaangażowanego. W części empirycznej zanalizowano podejście klientów do firm stosujących CRM oraz zbadano ich sceptycyzm. Uzyskane w badaniu wyniki pozwalają potwierdzić postawione na początku badań hipotezy. Mimo ciągłego niedoceniania wagi działalności marketingowej w postaci zaangażowania firm w akcje społeczne, ta forma aktywności spotyka się z pozytywnym odbiorem i może prowadzić do zwiększenia zysków firmy, a z całą pewnością do poprawy jej wizerunku. Jako, że świadomość konsumentów ciągle rośnie, można wysnuć wniosek, że udział w społecznych kampaniach może stać się kiedyś jednym z czynników decydujących przy wyborze produktów o podobnych cechach.