Abstract:
Umiejętne zarządzanie pracownikami wiąże się z dbałością o ich potrzeby, rozwój oraz doskonalenie zawodowe. Celem głównym pracy jest charakterystyka szkoleń pracowniczych oraz próba określenia ich funkcji ze szczególnym uwzględnieniem grupy nauczycieli. Celem szczegółowym jest poznanie opinii pracowników Zespołu Szkół w Waleńczowie na temat podejmowanych przez nich szkoleń i innych form doskonalenia zawodowego z punktu widzenia ich dostępności, motywacyjnej funkcji i zastosowania w pracy. W pracy postawiono następujące hipotezy badawcze: • Jaką rolę odgrywają szkolenia zawodowe wśród pracowników szkoły objętej badaniem? • Czy pracownicy podejmują inne formy szkoleń, nie związane z wykonywanym zawodem? • Jakie czynniki w głównej mierze motywują pracowników do podejmowania różnego rodzaju form doskonalenia zawodowego? Przeprowadzone badania wykazały, iż w przypadku zatrudnionych tam pracowników szkolenia zajmują bardzo ważne miejsce. Nauczyciele Zespołu Szkół w Waleńczowie chętnie uczestniczą w szkoleniach, a podyktowane jest to przede wszystkim chęcią ich rozwoju zawodowego. Zdecydowana większość badanych bierze udział nie tylko w trakcie trwania stażu. Znaczącym dla nich czynnikiem jest możliwość samokształcenia oraz poznanie innowacji pedagogicznych. Badani wskazali, że dzięki szkoleniom poprawią się ich relacje z uczniami oraz ich rodzicami, uznali, że szkolenia mają duży wpływ na aktywność zawodową nauczycieli oraz wpływają na ich umiejętności.