In this paper the authors intend to examine the innovation performance of the Hungarian firms
before and following the period of the global financial crisis and economic downturn. Contrary to the
mainstream approach non-technological innovation, more precisely workplace innovation is put into
the focus of the analysis. The authors argue that this is a neglected dimension of firms’ innovation
activities which may become an important source of competitiveness at company level and thus
it deserves more attention. The analysis of empirical data of the various waves of the European
Community Innovation Survey (CIS) on non-technological innovation shows that the innovation
performance of the Hungarian firms is declining. The authors complement this statistical analysis
with the results of the European Working Conditions Survey demonstrating that there are significant
differences in the innovation performance of such country groups as the EU-27, the Nordic and the
Post-Socialist countries. Beside the country-specific comparison, the authors evaluate the performance
of the Hungarian and Slovakian knowledge-intensive business service sector identified as a driver
playing a “benchmark” role in speeding up workplace innovations. Finally, some key lessons are drawn
indicating the need for a map on the distribution of different work organization forms in order to better
understand the companies’ innovation activity and skill requirements.
Autorzy artykułu badają innowacyjność węgierskich firm przed i w trakcie globalnego
kryzysu finansowego i spowolnienia gospodarczego. Skoncentrowano się na innowacjach
nietechnologicznych, szczególnie innowacjach organizacyjnych (w zakresie organizacji miejsca
pracy). Autorzy twierdzą, że ten niedoceniany rodzaj innowacji może stać się istotnym źródłem
konkurencyjności, zarówno na poziomie gospodarki, jak i przedsiębiorstwa, a zatem wymaga
głębszych badań. Z analizy danych empirycznych European Community Innovation Survey
(CIS) dotyczących innowacji nietechnologicznych wynika, że innowacyjność węgierskich firm
spada. Autorzy uzupełniają analizy statystyczne danymi European Working Conditions Surve,
które wskazują, na znaczące różnice w innowacyjności takich grup państw, jak państwa UE-27,
nordyckie i postsocjalistyczne. Obok analiz porównawczych na poziomie kraju, przeprowadzono
także porównawcze badanie węgierskiego i słowackiego sektora usług biznesowych opartych
na wiedzy, które traktowane są jako zarówno wzorzec, jak i źródło innowacji organizacyjnych.
Sformułowano ponadto zalecenie dotyczące przyszłych badań nad organizacją miejsca pracy,
w
celu głębszego poznania działalności innowacyjnej przedsiębiorstw oraz ich potrzeb w zakresie
rozwoju umiejętności.