Abstract:
W okresie transformacji gospodarczej w Polsce znaczenie słowa projekt uległo rozszerzeniu i obecnie pod tym pojęciem rozumie się założone przedsięwzięcie, podejmowane w różnych dziedzinach z zamiarem osiągnięcia założonego celu w określonym czasie i założonym budżecie. W tym sensie projekty istnieją od zawsze, jako że działania noszące te cechy prowadzone są od początku cywilizacji, bowiem zawsze były podejmowane przedsięwzięcia, by osiągnąć zakładane cele. Projekt Detal posłużył również do napisania niniejszej pracy pt. Zarządzanie projektem na przykładzie wdrażania stanowisk finansowych w urzędach pocztowych. Poprzez nią chciano pokazać jak skuteczne może być właściwe zarządzanie realizacją projektu i jakie korzyści może to przynieść Bankowi Pocztowemu. Stąd jako podstawowy cel pracy przyjęto zaprezentowanie teoretycznych, metodycznych oraz praktycznych aspektów zarządzania projektami. Tworzywem dla powstania pracy były studia literatury z zakresu problematyki zarządzania projektami w przedsiębiorstwie, zarządzanie projektami ekonomicznymi, jak również dane empiryczne odnoszące się do prezentowanego w pracy projektu. Pomocne również były strony internetowe o tejże tematyce, jak i materiały zebrane podczas pracy przy realizacji Projektu Detal oraz dane udostępnione dzięki uprzejmości władz Banku Pocztowego. Efektem głównym odniesionego sukcesu Projektu Detal jest obecnie liczba klientów korzystających z usług Banku Pocztowego, która w 2009 wzrosła o ponad 105 tys. i przekroczyła 490 tys. osób. A co za tym idzie Bank Pocztowy odnotował znaczny wzrost sprzedaży produktów finansowych.