Abstract:
Celem pracy jest wykazanie wpływu, jaki wywiera stres na zachowania pracowników
w organizacji, z uwzględnieniem postrzegania stresu przez samych pracowników oraz
wybieranych technik walki z nim. W pracy postawiono następujące hipotezy: 1) Stres w miejscu pracy wpływa negatywnie na zachowania pracownicze, ponieważ utrudnia wykonywanie obowiązków i współpracę między pracownikami. 2) Pracownicy postrzegają stres jako zagrożenie, gdyż posiadają wiedzę o jego negatywnych skutkach dla organizmu.
3) Pracownicy wybierając metody walki ze stresem kierują się własną wiedzą i uznaniem, gdyż brak jest wsparcia organizacji w tym kierunku. Zastosowano ankietę jako technikę badawczą. W badaniu udział wzięło 84 osoby. Ankietowani wywodzili się spośród studentów
zaocznych Wyższej Szkoły Biznesu Wydział Zamiejscowy w Tarnowie (grupa studentów
zaocznych została wybrana z powodu większych różnic wiekowych w porównaniu do
studentów studiów dziennych oraz z powodu doświadczeń zawodowych) oraz wśród
pracowników zakładów pracy w Tarnowie – Mościcach. Przeprowadzone badania dowodzą, że stres jest postrzegany jednoznacznie negatywnie i źle wpływa na współpracę pomiędzy pracownikami, utrudnia komunikację i wywołuje konflikty, powodując niższą wydajność i chęć unikania pracy.