Rachunkowość w małym przedsiębiorstwie to prowadzenie szeregu ewidencji rachunkowych rozliczeń i rejestrów związanych z funkcjonowaniem danego przedsiębiorstwa. Wszystkie te ewidencje i rozliczenia muszą być oparte na właściwych aktach prawnych, które szczegółowo regulują kwestie prawne związane z funkcjonowaniem działalności gospodarczej oraz rachunkowości, na której ta działalność musi się opierać. W kolejnych rozdziałach mojej pracy, przeanalizowałem zagadnienia związane z działalnością małego przedsiębiorstwa, opierając się na aktach prawnych oraz literaturze związanych z rachunkowością małych przedsiębiorstw i ich funkcjonowaniem. Z przeprowadzonych analiz dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej nasuwa się wiele wniosków, które należy wziąć pod uwagę, decydując się na podjęcie takiej działalności. Istotne jest , aby przed przystąpieniem do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, zapoznać się z przepisami prawnymi, dotyczącymi danej działalności. Ważny jest wybór odpowiedniej formy opodatkowania, który będzie najkorzystniejszy dla danego przedsięwzięcia oraz wybór odpowiedniej formy ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych tam zachodzących. Nawet powierzając prowadzenie rachunkowości wyspecjalizowanemu biuru rachunkowemu, warto znać zagadnienia związane z rachunkowością dotyczącą danego przedsięwzięcia, co pozwala na bieżąco kontrolować sytuację, zwłaszcza finansową w prowadzonej firmie oraz podejmować trafne decyzje w oparciu o posiadane ewidencje z poprzednich okresów działalności.
Accountancy in small enterprises is based on conducting lot of evidences and counting connected with functioning this enterprise. All the evidences must be based on the right law regulations which strictly regulate all low aspects on which the given activity should be based. In the three chapters of my licentiate theses I analyzed problems concerning the small enterprise, all is based on the acts of law and literature connected with the accountancy of small enterprises and their function. From the analyses come a lot of important aspects which should be taken under question when deciding to undertake some enterprise. Essential is to get know all the legal acts on which to base the activity. Very important is the right way of paying the tax obligations, choosing the best option for the particular enterprise, and choosing the right form of evidence. Even when the enterprise accountancy is commissioned the specialized accountancy office, its worth to know all the legal acts and regulations what allow constantly to control the situation in the company especially the finance one, and in this way it’s possible to take the right decisions based on the evidences from the previous periods of the business.